Date2

Τρίτη, 26 Αυγούστου 2025 17:04:36

rss

αναζήτηση

makripano

Καθυστερήσεις πτήσεων: Όταν η ταλαιπωρία γίνεται και ερώτημα ασφάλειας



Αλλάξτε μέγεθος

aerodromio elvenizelos

Αν η Ελλάδα είχε στόχο να «διαφημίσει» το τουριστικό της προϊόν μέσω των καθυστερήσεων, τότε τα πάει περίφημα.

Σύμφωνα με το Νέο Ινστιτούτο Καταναλωτών (Νέο ΙΝΚΑ), η χώρα βρίσκεται πλέον στην πέμπτη χειρότερη θέση στην Ευρώπη ως προς τις καθυστερήσεις πτήσεων – μια διάκριση που δύσκολα θα ζήλευε κανείς.

Στοιχεία μεγάλης αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους δείχνουν πως από την 1η Ιανουαρίου έως τις 20 Αυγούστου 2025, περισσότεροι από 900.000 επιβάτες και πάνω από 5.000 πτήσεις «κόλλησαν» στο έδαφος ή στον αέρα λόγω των γνωστών προβλημάτων: έλλειψη προσωπικού και κακοδιαχείριση στον ελληνικό έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας (ATC).

Το κερασάκι στην τούρτα ήρθε στις 20 Αυγούστου, όταν μια βλάβη στο Κέντρο Ελέγχου της Αθήνας μπλόκαρε δεκάδες πτήσεις, ανάμεσά τους και 12 της Ryanair, αφήνοντας πάνω από 2.000 ταξιδιώτες να περιμένουν υπομονετικά – ή και λιγότερο υπομονετικά.

Το Νέο ΙΝΚΑ υπενθυμίζει ότι οι συνέπειες δεν είναι αμελητέες:

• Οι επιβάτες χάνουν χρόνο, χρήματα και επαγγελματικές ή προσωπικές υποχρεώσεις.
• Η εικόνα της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού τρώει πλήγμα που δεν καλύπτεται με διαφημιστικά σποτ.
• Η Ευρώπη εμφανίζει ένα σύστημα μεταφορών που, αντί να «πετάει», σέρνεται.

«Οι επιβάτες δεν μπορεί να είναι πολίτες δεύτερης κατηγορίας», σημειώνει το Ινστιτούτο, αφήνοντας σαφώς να εννοηθεί ότι εδώ δεν φταίει η κακοκαιρία ή η τύχη, αλλά χρόνια διοικητικά κενά, υποστελέχωση και απαρχαιωμένες υποδομές που έχουν γίνει καθεστώς.

Σιωπηλό αλλά υπαρκτό το ζήτημα ασφάλειας

Αξίζει να σημειωθεί ότι το Νέο ΙΝΚΑ αποφεύγει να θέσει ρητά θέμα ασφάλειας πτήσεων.

Όμως, ειδικοί του χώρου παραδέχονται πως όσο πιο οριακά δουλεύει ένα σύστημα ελέγχου, τόσο μειώνονται τα περιθώρια αντίδρασης σε μια έκτακτη κατάσταση.

Οι καθυστερήσεις μπορεί να παρουσιάζονται ως «λειτουργικό» πρόβλημα, όμως πίσω τους κρύβεται και ένα ερώτημα για το πόσο ασφαλές παραμένει ένα δίκτυο που λειτουργεί με ελλείψεις προσωπικού και εξοπλισμό άλλης εποχής.

Και οι κάτοικοι δίπλα στα αεροδρόμια;

Το ζήτημα δεν περιορίζεται στους ταξιδιώτες. Οι καθυστερήσεις συμπιέζουν το πτητικό πρόγραμμα, με αποτέλεσμα να συσσωρεύονται απογειώσεις και προσγειώσεις σε μικρά χρονικά διαστήματα.

Αυτό μεταφράζεται σε αιχμές θορύβου, καυσαέρια και κυκλοφοριακή συμφόρηση για τις γύρω περιοχές.

Οι κάτοικοι των Σπάτων, της Αρτέμιδας, του Μαρκοπούλου, της Ραφήνας ή των νησιών με αεροδρόμια-«φουλ» κίνησης βιώνουν καθημερινά την περιβαλλοντική και ηχητική όχληση, η οποία εντείνεται όταν το πρόγραμμα «ξεχειλώνει» από τις καθυστερήσεις.

Πρόκειται για μια παράπλευρη συνέπεια που σπάνια συζητείται, αλλά επηρεάζει άμεσα την υγεία και την ποιότητα ζωής τους.

Γιατί πίσω από τους αριθμούς των πτήσεων και των επιβατών, κρύβονται και κοινότητες που βλέπουν τη ζωή τους να γίνεται δυσκολότερη κάθε τουριστική σεζόν.

Τα αιτήματα με… άρωμα αυτονόητου

Το Ινστιτούτο ζητά:

1. Ενίσχυση του ATC με νέο προσωπικό και εξοπλισμό που να θυμίζει 21ο αιώνα.
2. Μεταρρυθμίσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ώστε οι επιβάτες να μην είναι μόνιμα το εξιλαστήριο θύμα.
3. Διεκδίκηση αποζημιώσεων από τους καταναλωτές, οι οποίοι –αν μη τι άλλο– πληρώνουν εισιτήρια για να ταξιδέψουν, όχι για να γράφουν μυθιστορήματα αναμονής στο αεροδρόμιο.

Το Νέο ΙΝΚΑ προαναγγέλλει και αναφορά σε εθνικούς και ευρωπαϊκούς θεσμούς, ελπίζοντας ότι κάποιος θα ακούσει.

Ως τότε, καλεί τους πολίτες να μην αφήνουν τις καθυστερήσεις να περνούν ατιμώρητες: να απαιτούν αποζημιώσεις, να καταγγέλλουν επισήμως τις ταλαιπωρίες και –κυρίως– να κάνουν θόρυβο.

Γιατί, όπως όλα δείχνουν, οι καθυστερήσεις έχουν γίνει τόσο συνηθισμένες που αν δεν φωνάξουν οι ίδιοι οι επιβάτες –και οι κάτοικοι γύρω από τα αεροδρόμια– κινδυνεύουν να θεωρηθούν… μέρος της ελληνικής «ταυτότητας».

      Ακολουθήστε μας και στο twitter!     

Σχόλια