Date2

Σάββατο, 6 Ιουνίου 2020 20:36:03

rss

αναζήτηση

makripano

Στον καιρό του κορωνοϊού: Πώς θα διαχειριστούμε την κοινωνική απομάκρυνση!

Αλλάξτε μέγεθος

koinapomakrinsi

Είμαστε καραντίνα στο σπίτι, είτε μόνοι είτε με την οικογένεια μας, με την μόνη έξοδο μια βόλτα για είδη ανάγκης στο σούπερ μάρκετ ή στο φούρνο.

Κοινωνική απομάκρυνση – και μόνο η λέξη ακούγεται κάπως παράξενη. «Μείνετε μακριά από άλλους ανθρώπους». Όμως οι άνθρωποι είναι κοινωνικά όντα. Εξελικτικά είμαστε προγραμματισμένοι να προσεγγίζουμε ο ένας τον άλλον.

Επομένως αυτά τα νέα μέτρα (περπατάτε σε απόσταση 1,5 μέτρων, μείνετε σπίτι για όσο χρειάζεται) είναι απαραίτητα αλλά όχι φυσιολογικά.

Η μοναξιά δημιουργεί προβλήματα στην ψυχοσωματική μας υγεία όταν τα πράγματα είναι φυσιολογικά, πόσο μάλλον στην τωρινή κατάσταση του κορωνοϊού. Αυτήν την περίοδο, η όλη κατάσταση δημιουργεί διάφορα συναισθήματα που είναι όλα φυσιολογικά.

Υπάρχει άγχος. Άγχος για την διασπορά του ιού, για την υγεία μας, για την υγεία των δικών μας αγαπημένων προσώπων, άγχος για την προσωπική μας υγιεινή και την καθαριότητα του χώρου μας για να μην κολλήσουμε τον ιό.

Αποκτούμε δηλαδή ψυχαναγκαστικά στοιχεία και συμπεριφορές ανάλογες προς αποφυγή του ιού, μπαίνοντας σε μια υστερική κατάσταση προσοχής και αποφυγής, γύρω μας και πάνω μας χωρίς τέλος.

Έχουμε άγχος για τα φαγώσιμα και τις προμήθειες. Δεν είμαστε συνηθισμένοι να βλέπουμε άδεια ράφια στα σούπερ μάρκετ ή να περιμένουμε σε ουρές.

Κατάθλιψη και ανία. Η καθημερινότητα μας έχει διαταραχθεί εντελώς. Πολλοί από μας μένουν σπίτι, αντί να πάνε στην δουλειά τους, τα παιδιά μένουν σπίτι, έχοντας αφήσει τα μαθήματα και τις δραστηριότητες τους και χωρίς να μπορούμε να περάσουμε χρόνο σε σινεμά ή σε ένα καφέ ή εστιατόριο. Είναι σχεδόν αδύνατον να μπούμε σε ένα ρυθμό με τέτοια αβεβαιότητα.

Θυμός, αγανάκτηση, εκνευρισμός. Τα τρία αυτά συναισθήματα απορρέουν από την απώλεια ελέγχου σε πολλά πράγματα ταυτόχρονα και μπορεί να απευθύνονται για παράδειγμα, προς τον κύριο που άδειασε όλο το ράφι με το χαρτί υγείας αγνοώντας τις δικές μας ανάγκες ή προς τις αρχές που μας έθεσαν σε καραντίνα.

Τι μπορούμε να κάνουμε γι αυτό:

1) Πρέπει να κατανοήσουμε τι συμβαίνει και να αποδεχθούμε πως η κατάσταση ΕΙΝΑΙ στρεσογόνος. Η άρνηση είναι σημαντικά προσαρμοστική δεξιότητα.

2) Πρέπει να μείνουμε συνδεδεμένοι. Η κοινωνική απομάκρυνση δεν σημαίνει κοινωνική απομόνωση. Μπορούμε και πρέπει να επικοινωνούμε με τους φίλους μας και τους αγαπημένους μας ανθρώπους μέσω τηλεφώνου, face time, viber, messenger, chat και άλλων μέσων.

3) Να δούμε το θετικό της υπόθεσης, όπως πχ το ότι η εργασία από το σπίτι μας δίνει περισσότερη αυτονομία. Ευκαιρία να περάσουμε περισσότερο χρόνο με τα αγαπημένα μας πρόσωπα. Να επικοινωνήσουμε περισσότερο μαζί τους.

4) Να δοκιμάσουμε ασκήσεις χαλάρωσης και αναπνοές. Ας αφιερώσουμε 3 έως 20 λεπτά την ημέρα να εστιάσουμε στον εαυτό μας και στο σώμα μας. Να χαλαρώσουμε και να ηρεμήσουμε. Να αναθεωρήσουμε τις κακές μας συνήθειες. Κάπνισμα, αλκοόλ, κακή διατροφή. Ας αναθεωρήσουμε και ας σταματήσουμε. Ευκαιρία είναι.

5) Να κάνουμε κάτι καλό και ευγενικό για κάποιον. Δεν θα ωφελήσει μόνο κάποιον άλλον αλλά θα νιώσουμε κι εμείς καλύτερα.

6) Να μοιραστούμε κάτι όμορφο με ένα αγαπημένο μας πρόσωπο, ακόμη κι αν είναι μικρό, όπως μια αστεία φωτογραφία. Με αυτό τον τρόπο δείχνουμε και τα ωραία μας συναισθήματα.

7) Να αλλάξουμε τους μη ρεαλιστικούς μας στόχους. Μην είμαστε αυστηροί με τον εαυτό μας. Δεν είναι εύκολη περίοδος. Ας κάνουμε αυτό που μπορούμε.

8) Να κάνουμε γυμναστική μέσα στο σπίτι. Θα μας βοηθήσει να εκτονωθούμε και να νιώσουμε ότι δεν λιώνουμε στους καναπέδες. Ότι κάτι κάνουμε για τον εαυτό μας. Ότι μας φροντίζουμε. Αυτό θα μας κάνει να νιώσουμε και καλύτερα. Θα μας φτιάξει την διάθεση.

9) Να διαχειριστούμε σωστά τα νέα που λαμβάνουμε. Είναι εύκολο να μπούμε στον κυκεώνα των ειδήσεων και από την μία είδηση στην άλλη και μετά στην επόμενη και μετά στην αναζήτηση των νέων επιβεβαιωμένων κρουσμάτων στη χώρα μας και μετά ξανά και ξανά μη μπορώντας να βγούμε από αυτόν το φαύλο κύκλο. Το να είμαστε ενήμεροι δεν σημαίνει ότι πρέπει να συμπεριφερόμαστε ως δημοσιογράφοι. Καλό είναι να ενημερωνόμαστε μια δυο φορές την ημέρα από έγκυρες πηγές και μόνο. Οι φήμες διαδίδονται γρήγορα και δημιουργούν πανικό.

Ελευθερία Παπαδάκη,
Κλινική Ψυχολόγος MSc,
Διοικητική Διευθύντρια Κλινικής Ψυχικής Υγείας "Άγιος Χαράλαμπος"

Σχόλια